De kans om een streep door de aanleg van de Westelijke Ontsluiting te zetten, heeft Groen Links Amersfoort laten lopen op de drukbezochte gemeenteraadsvergadering van 6 november 2018. De fractie van GroenLinks stemde tegen een herziening van het bestemmingsplan voor de Westelijke Ontsluiting. Zou GroenLinks vóór hebben gestemd, dan was er een meerderheid geweest (20 – 19) tegen de aanleg van de weg en tegen de kap van 3500 bomen.
“Jammer dat GroenLinks vanavond niet de kans grijpt om zich bij de groene coalitie aan te sluiten”, zei Menno Fousert (Amersfoort 2014) tegen Dillian Hos, de fractieleider van GL Amersfoort. “Ik wil ook niet meer horen, op welk medium dan ook, dat jullie tegen de weg zijn, want dankzij jullie gaat die weg er gewoon komen.” Meteen na de uitslag van de stemming werd ook op sociale media schande gesproken van het stemgedrag van GroenLinks. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 heeft GL Amersfoort veel stemmen gewonnen (en twee wethouderszetels) juist omdat GL tegen de weg zei te zijn. Maar GL Amersfoort heeft gekozen voor deelname aan de coalitie van D66, VVD en ChristenUnie waarbij de aanleg van de Westelijke Ontsluiting is afgesproken, tenzij het financieel niet kan.
Intussen wijst het provinciale GL Utrecht de aanleg van de Westelijke Ontsluiting pertinent af in het deze week verschenen concept-programma voor de provinciale verkiezingen van maart 2019: “Nog meer asfalt is niet meer nodig”. Saillant want aanleg van de Westelijke Ontsluiting wordt met 58,8 miljoen euro subsidie juist mogelijk gemaakt door de provincie. Als de provincie de subsidie intrekt, gaat de weg er gewoon niet komen en blijven 3500 grote bomen gespaard.
D66 muisstil
Ook D66, de grootste partij van Amersfoort, legt de aanleg van het nieuwe asfalt geen strobreed in de weg, ondanks steeds luider gemor van Amersfoortse D66-leden. In het ‘rondetafelgesprek’ van Groen in Amersfoort met de gemeenteraad, voorafgaand aan de raadsvergadering, hield D66-woordvoerder Dirk-Joost van Hamersveld zich muisstil.
Het ‘gesprek’ stond in het teken van het verkeersmodel dat ten grondslag ligt aan het plan voor de Westelijke Ontsluiting. De feiten en cijfers die Groen-in-Amersfoort-20181106-presentatie-Raad-Ext, wijken fors af van wat de wethouder en zijn ambtenaren de gemeenteraad steeds hebben voorgespiegeld. Waar het gemeentelijk verkeersmodel laat zien dat het drukke verkeer vastloopt op de Barchman Wuytierslaan en de Daam Fockemalaan, tonen de feitelijke waarnemingen van Groen in Amersfoort, nationale verkeerscijfers én door Groen in Amersfoort boven tafel gehaalde gemeentecijfers juist aan dat de doorstroomsnelheid in de spits maar liefst 36 km/h is. Veel sneller dan het gemeentelijke verkeersmodel steeds weer foutief voorspelt. “Vooral omdat de verhuizing van het ziekenhuis en het aantal arbeidsplaatsen in het gebied verkeerd in het model terecht zijn gekomen”, legde Elbert Veerman uit, die leiding gaf aan de verkeersonderzoeken van Groen in Amersfoort. Zijn eindconclusie: “De prognoses dat de bestaande rondweg nu en straks niet zou doorstromen, kloppen niet, want het verkeersmodel rammelt aan alle kanten.”
De verkeerscijfers vlogen de gemeenteraadsleden om de oren, met alle verwarring van dien. Maar een gezamenlijke motie van SP en Amersfoort 2014 om in twee weken tijd het verkeersonderzoek van Groen in Amersfoort “deugdelijk te laten toetsen door een onafhankelijke specialist” haalde het niet, ondanks de steun van CDA en PvdA. GroenLinks had de motie aan een meerderheid kunnen helpen, maar stemde mee met haar coalitiepartijen D66, VVD en ChristenUnie.
Stand petitie: 8815 handtekeningen
Groen in Amersfoort heeft de gemeenteraad 8815 handtekeningen overhandigd tegen de aanleg van de weg en het redden van 3500 grote bomen. De petitie loopt overigens gewoon door. Groen in Amersfoort verwacht dat de teller binnenkort op 9000 staat.
Tweederde van de handtekeningen komt uit de gemeente Amersfoort zelf.
De aftrap van de verkeerspresentatie door Groen in Amersfoort werd verzorgd door de hartekreet van Milou (6) uit Kattenbroek: “Nou zo kan ik het ook, alleen maar wegjes maken. Straks is er geen een boom meer over. Ze kunnen toch ook die oude weg gewoon zo laten?”
Leave a Reply