De gemeenteraad van Amersfoort heeft besloten tot aanleg van de ‘Westelijke Ontsluiting’ op basis van een verkeersmodel waarin de ‘theoretische doorstroming’ is te zien op de bestaande westelijke rondweg. Volgens dit model zou de doorstroming in 2018 in de spits 20 km/u moeten zijn. Het autoverkeer zou volgens de gemeente vastlopen. Maar uit onze daadwerkelijke metingen in de ochtend- en avondspits in juni 2018 blijkt de doorstroming gemiddeld rond de 36 km/u te liggen. Het autoverkeer stroomt gewoon door. Dat verklaart ook waarom deze weg niet in de top 25 van knelpunten in Amersfoort staat (bron: TomTom op basis van 40 miljoen gereden kilometers in 2016).

Oordeel zelf en bekijk hieronder de video’s van de doorstroming en de TomTom traffic index van de ochtend- en avondspits.

TomTom traffic index van de ochtend- en avondspits – Week 1, juni 2018

  • 1 juni 2018 vrjdagochtend spits

Video’s van week 1, juni 2018

TomTom traffic index van de ochtend- en avondspits – Week 2, juni 2018

  • 11 juni 2018 maandagochtend spits

Video’s van week 2, juni 2018

TomTom traffic index van de ochtend- en avondspits – Week 3, juni 2018

  • 18 juni 2018 maandagochtend spits

Video’s van week 3, juni 2018

TomTom traffic index van de ochtend- en avondspits – Week 4, juni 2018

  • 25 juni 2018 maandagochtend spits

Video’s van week 4, juni 2018

Verkeersmodel gemeente versus metingen bewoners in 2016 en 2018

In de grafiek hieronder is het verschil tussen theorie en praktijk goed zichtbaar. De gemeente heeft in 2011 voor het laatst een echte meting uitgevoerd. De prognoses van de gemeente zijn voornamelijk gebaseerd op theoretische berekeningen: rekenexercities waarin te weinig rekening is gehouden met de werkelijkheid. In de tussentijd is er veel veranderd:

  • Het ziekenhuis De Lichtenberg is eind 2013 verhuisd van de Utrechtseweg naar Amersfoort-Noord. Het ziekenhuis was met 2,3 miljoen autobewegingen per jaar een verkeersmagneet voor de westelijke rondweg. Die magneet is vertrokken.
  • De A28 is bij Amersfoort in 2012/2013 verbreed van 2 naar 3 rijstroken en de A1 is in 2018 verbreed naar 3 rijstroken. Dat heeft geleid tot minder spitsverkeer op de bestaande westelijke rondweg.
  • De gedachten over mobiliteit veranderen: werknemers werken steeds vaker vanuit huis en kunnen de spits mijden dankzij flexwerk.
  • De provincie werkt aan snelfietsroutes voor woon- en werkverkeer; ook tussen Utrecht en Amersfoort. Steeds meer werknemers kiezen voor de – al dan niet elektrische – fiets.